2022. május

V
1
H
2
K
3
Sze
4
Cs
5
P
6
Szo
7
V
8
H
9
K
10
Sze
11
Cs
12
P
13
Szo
14
V
15
H
16
K
17
Sze
18
Cs
19
P
20
Szo
21
V
22
H
23
K
24
Sze
25
Cs
26
P
27
Szo
28
V
29
H
30
K
31
kulturliget eseménynaptár


„Egy képre gondolok, tudod…”

2022. április 08. 18:00

2022. április 8. péntek 18:00

„Egy képre gondolok, tudod…”

Grafikák és fényképek

válogatás a PIM Cseh Tamás Archívum

  gyűjteményéből

 

A kiállítást megnyitja:
Molnár Eszter
művészettörténész


Zenei közreműködő:
Acsády-Pongyor Áron és
Kabdebó Mátyás (Caesar's Bread)


A kiállítás 2022. június 2-ig lesz megtekinthető a Corvin Galériában.

 

A kiállítás támogatói:
Petőfi Irodalmi Múzeum – Cseh Tamás Archívum

  

 

 

 

Cseh Tamás grafikák

Cseh Tamás az 1960-as évek elejétől kezdve képzőművésznek, festőnek készült.
A gimnáziumi évei alatt főleg grafikákat, akvarelleket készített, olajképekkel kísérletezett. A Dési Huber rajzkörbe járt rajzolni, tanulni. Mindeközben s
aját zenekara volt, saját dallamaira írt angol és magyar szövegű dalokat, ezeket néha zenekarával, néha egy-egy társaságban egyedül adta elő. Tehetségével hamar beilleszkedett az akkori budapesti értelmiségi közegbe, az 1960-as évek második felére. A Képzőművészeti Főiskolán tanár szakon végzett. Az egri tanárképzőn és a budapesti tanítóképzőn is diplomát szerzett. Később évekig rajztanárként dolgozott.

Cseh Tamás az 1960-as évek első felétől kezdve naplót írt az általa kezdeményezett bakonyi indián játék történeteiből. Ezen naplók alapján – később, Kormos István biztatására írta meg indián regényét, a Hadiösvényt, amelyhez maga készített illusztrációkat az 1960-as évek végén. Ezekből a rajzokból is láthatunk válogatást.

1970-től, a Bereményi Gézával való találkozástól kezdve a Dalok kerültek a középpontba, innentől Cseh Tamás képzőművészeti munkásságának vége szakadt. Közel 600 grafikája maradt fenn hagyatékában, és néhány tucat festménye, amely anyag „egy festői út kiindulópontjának tekinthető” – ahogy Keserü Katalin fogalmaz. Ezekből, az 1960-as években született munkákból készült a válogatás – linóleummetszetek, akvarellek, kályhacsőlakkal, tussal, tollal készült képek reprodukcióit láthatjuk.

Cseh Tamás élete végén tervezte, hogy újrakezdi, folytatja... Hanák Gábor írja a 2014-ben posztumusz megjelent Cseh Tamás grafikák című album utószavában: „A színházak, a koncertek világában a képzőművész véna – ahogy ő fogalmazta – elsorvadt. Úgy tervezte, előveszi az ecsetet. De nem adatott reá idő.”

 

Benke, Pierre meg én…”

A Cseh Tamás Archívum gyűjteményéből olyan fényképeket válogattunk, amelyeken Cseh Tamás alkotótársait, barátait is felismerhetjük, többek között Erdély Miklóst, Bereményi Gézát, Másik Jánost, vagy Cserhalmi Györgyöt…

A fényképek legnagyobb része a ’60-as, ’70-es, ’80-as években készült, javarészt koncert közben, vagy filmforgatáson. A képek között találkozhatunk Korniss Péter, Novák Emil, vagy Kunkovács László fotóival is.

 

Frontátvonulás koncertfotó-sorozat

1979 őszén készült el Cseh Tamás és Bereményi Géza ötödik közös műsora, a Frontátvonulás, amely műfaját tekintve valójában monodráma. A nagy sikerű előadást Cseh Tamás egészen 1983-ig játszotta szerte az országban.

Egy korabeli kritikában így írtak a Frontátvonulásról: „A megfogalmazhatatlan hiányok, kételyek, „soha el nem induló vonatok” mai életérzése szinte valamennyiünkben él. Hasonlóképpen az álombéli pályaudvar kép-hangulata, jelenkori életünk groteszk víziója.”

A kiállításon szereplő fotósorozatot 1980 januárjában, egy szolnoki Frontátvonulás-előadáson készítette Dede Géza. A sorozaton jól láthatóak Cseh Tamás előadásának jellegzetes gesztusai. A képek felidézik az emblematikus Frontátvonulás-műsor sajátos atmoszféráját.

 

 

Kategória

Kiállítás